קפה טורקי מסורתי

קפה הוא אחד המשקאות הפופולאריים בעולם, והתגלגל לכל יבשת ויבשת, דרך עמים ומדינות שונים, תוך יצירה של מנהגי הכנה, הגשה וטקסיות שונים ומיוחדים. המשקה השחור, החם והמרענן הגיע לטורקיה בשנת 1555, ומאז עבר תהליכי הטמעה וחיבור למסורות המקומיות, וקיבל את הצביון המקומי.

קפה הנקרא כיום "טורקי" הוא תערובת של מסורת הכנה והגשה ייחודיים, שילוב מעניין שנולד בטורקיה והשתרש בתרבות ובנוף המקומי. עם המסורת נוצרו כלים ייעודיים להכנתו והגשתו של הקפה, טקסים שונים הקשורים לקפה, ודרך הכנה מיוחדת המשתנה מעט ממקום למקום במדינה הגדולה.

הכנה והגשה של קפה טורקי

קפה טורקי מסורתי נעשה בסיר ייחודי לקפה, מעין קנקן קטן מנחושת בו מתבשלת התמצית של אבקת הקפה הטחון דק-דק, בתוספת של מים, סוכר ומספר תבלינים המשתנים ממקום למקום, לפי המסורת המקומית. ההל הוא אחד מאותם התבלינים שמאחדים את הכנת של הקפה ברוב טורקיה, אך כמובן שאינו מחייב.

אותו הקנקן, הידוע בשם 'ג'זווה' נקרא לעיתים "פינג'אן", אך זוהי שגיאה נפוצה שכן בטורקית המילה 'פינג'אן' מדברת על כוס ללא ידית, אותן כוסות קטנות ומסורתיות בהן נהוג להגיש את הקפה החם כשהוא נמזג מהג'זווה.

ייצור הקפה המסורתי בטורקיה נעשה על-ידי קלייה ראשונית של הפולים, אשר נקלים בצורה מינימאלית עד להישמע ה"פיצוץ" הראשון של הפול. לאחר מכן הפולים נטחנים עד דק, והתוצר הינה אבקת קפה דקה ובהירה, בשונה מהרבה סוגי קפה כהים הנקראים בארץ "טורקי".

הבישול של הקפה הטורקי הנעשה בגז'ווה, הינו טקסי למדי,  והסוכר המתבשל ביחד עם התבלינים והקפה לא יוגש בצד, אלא כחלק מתערובת המשקה. הבישול ארוך, ומטרתו להוציא את מרב הטעמים מהחומרים בתערובת. הגשה נכונה ואיכותית תהיה עם הקצף (ה'קאימק') הנוצר על הקפה, שכבה עם סמליות ייחודית, ונאמר כי המארח המכין ומגיש את הקפה נמדד לפי יכולתו להגיש קפה טוב עם שכבה של "קרמה", אותו קצף קפה.

הטורקי בארץ

בישראל ישנן מספר חברות המציעות לקהל הצרכנים קפה טורקי, אך לרוב מדובר בקפה כהה יותר, שעבר קלייה ארוכה לפני טחינתו. קפה זה נכנס עמוק לתרבות הישראלית, ונמצא בכל תפריט של מסעדה ובית קפה, בבארים ובשירותי קייטרינג, ושקית של קפה תימצא כמעט בכל בית בישראל.

חברות המוכרות קפה, ובראשן חברת עלית, מפיקות אירועים ונותנות חסות לאירועים שונים תוך מיתוג הקפה שלהן, וזאת בגלל הפופולאריות הרבה של המשקה, ומכאן השוק הער והרווחי של הקפה בישראל.