הזמנת חברים לארוחת ערב או ארוחת בוקר בסוף שבוע היא פעילות נפוצה ומבורכת בקרב זוגות צעירים ובקרב סטודנטים. הבישול בבית והשליטה שיש על המנות שמעוניינים להגיש, כמות האלכוהול והקינוחים המוצעים הופכת פשוטה יותר כאשר מזמינים את האורחים הביתה. הרבה מאוד אנשים אוהבים לארח אבל התלונה שעולה שוב ושוב היא החובה להדיח את הכלים המלוכלכים בתום האירוח. וכך, בעקבות יצירת מדיח כלים תעשייתי אשר שימש בעיקר בתי מלון וחדרי אוכל גדולים של קיבוצים ומטבחי הצבא, התחילו חברות שונות לייצר מדיח כלים גם לשימוש ביתי. תפקידו של מדיח הכלים הוא הלכה למעשה להוות תחליף לאדם אשר עומד סמוך לכיור ושוטף כלי אחר כלי.

מדיח הכלים מהווה מנגנון מצוין לחיסכון בזמן עבור המארחים. ישנו ויכוח חוזר בין האנשים המצודדים בשימוש במדיח כלים מול אלו שטוענים שעדיף לשטוף את הכלים תחת המים הזורמים בכיור. המצודדים בשימוש במדיח כלים טוענים שבנוסף לעובדה החותכת כי מדובר בחיסכון של זמן, השימוש במדיח כלים אף חוסך במים משום ששוטף באופן מרוכז מספר גדול של כלים. יתרה מכך טוענים שהשימוש בסבון כלים אינו בריא לעור הידיים וכאשר הכלים נשטפים במדיח, אין מגע ישיר של הסבון עם הידיים. לעומתם, המתנגדים לשימוש במדיח כלים טוענים שמדובר במכשיר אשר מביא לבזבוז משווע של מים ובכך פוגע בסביבה. כמו כן טוענים שמדובר על בזבוז של חשמל בעצם ההפעלה של המכשיר. יתרה מכך טוענים כי הכלים לא תמיד יוצאים נקיים ואז הלכה למעשה נוצרת עבודה כפולה של שטיפת הכלים במדיח כלים ואז שטיפתם בידיים.

ישנם סוגים שונים של מדיח כלים: יש מדיח כלים ביתי אשר גודלו מתאים לגודל הסטנדרטי במטבח. בנוסף יש מדיחי כלים קטנים יותר אשר אפשר לשים במשרד או בדירות של אדם יחיד. לעומת זאת, יש מדיחי כלים ענקיים לטובת חדרי אוכל גדולים במלונות או מסעדות. במקומות אשר מקפידים על כשרות יש אף נטייה לרכוש שני מדיחי כלים ואף לבצוע חלוקה לפי מדיח עבור כלים חלביים ומדיח עבור כלים בשריים.