הצגות ילדים

הילדים של היום הם כבר ממזמן לא שייכים לדורות המוכרים לכולנו מהעבר. חושבים מהר, מגיבים יותר מהר מקצב החשיבה ובעיקר חשופים כל הזמן וללא הרף למגוון אינסופי של גירויים חיצוניים. ילדים אלו גדלים להיות הרגבה פעמים חסרי שקט ולא נינוחים, מתקשים ביצירת קשר רציף עם בני אדם וכמובן – מתקשים בשמירה על הריכוז בלימודים. אין ספק שלאחריות ההורית יש מקום חשוב ביותר בחינוך הילדים ובהשפעה משמעותית על עתידם החינוכי, החברתי וההתפתחותי.

על מנת לחשוף את הילדים הרכים לאלמנטים שונים ולהשפעות חיוביות חשוב להראות להם מגוון רחב של אפשרויות. הצגות ילדים שונות העולות ברחבי הארץ הינן בין הדרכים החינוכיות ביותר להעברת המסר וליצירת תקשורת חיובית עם הילדים ותקשורת חיובית של הילדים עם העולם כולו. הצגות הילדים המועלות כיום שמות דגש על יצירת מסרים חיוביים וערכיים שונים, אולם ישנן גם הצגות ממומנות החושפות את הילדים לתכנים פרסומיים שונים, תוך ניצול היותם לא שיפוטיים בגילאים אלו.

מסיבות אלו חלה על ההורים אחריות משמעותית. כבוגרים, על ההורים לבחור עבור ילדיהם את ההצגות ולא ליפול לשיקולים של לחץ חברתי או לבחור את ההצגות הפופולאריות של התקופה רק משום היותן מקובלות על אחרים. בשל המסרים הפרסומיים החבויים בהצגות אלו – הערכים המועברים לילדים מקבלים חשיבות משנה לעומת המוצרים הנמכרים בהצגות אלו. בחירת הצגות ילדים חייבת להתבסס על הערכה אמיתית של המתרחש בהצגה והיכרות עם המסרים המועברים בה.

הצגות ילדים חושפות את הקטנים לאפשרות להזדהות עם הדמויות בהצגה ולכן ההצגות יכולות לפתוח לילדים מגוון אפשרויות התפתחות שונות. באמצעות הצפייה בהצגות הילדים חווים חשיפה למאורעות שונים וסיטואציות מחיי היומיום. ההמחשה של סיטואציות אלו מאפשרת לקחת דוגמה מאופן ההתנהגות של הדמויות בהצגות כך שלהבא הילדים עצמם יאמצו את התגובות הרצויות להם לחיים האישיים שלהם. תגובות אפשריות יכולות להיות, למשל, תגובות לצפייה במכות בין ילדים, חרם על ילד, עזרה לחלש ועוד.

בחירה בהצגות המעבירות מסר חיובי יכולה לתרום לא מעט לילדים בגילאים השונים. טרם בחירת ההצגה חשוב לוודא כי היא אכן עומדת בקריטריונים המתאימים לילד – גם מבחינת הגיל.